پ ٢٣-٦-١- گروه های ساختمان و مسیر دوچرخه
الف – شرایط انواع مسیرهای دوچرخه با توجه به نوع کاربری اطراف معبر مطابق جدول زیر ارائه شده است.
سواره رویی است که دوچرخهها و وسایل نقلیه موتوری بطور مشترك از آن استفاده میکنند.
پ- در مورد دوچرخهروها باید بررسی شود که پیاده روی مجاور به اندازه کافی عریض باشد، حداقل عرض پیاده رو در شرایط مختلف در ادامه ارائه شده است، این مقادیر حداقل ابعاد لازم را بدست میدهند، معمولاً برای تضمین حرکت راحت عابرین و تأمین دسترسیهای لازم، باید عرض بزرگتری انتخاب شود.
- ٤ متر در معابر بلافصل ساختمانهای گروه ج و د (در محدوده کاربریهایی با حیطه عملکردی منطقهای و شهری مانند بیمارستانها، مراکز فرهنگی، ایستگاه های اصلی مترو و …)
- ٢ متر در معابر بلافصل ساختمانهای گروه الف وب (در محدوده کاربریهایی با حیطه عملکردی محله ناحیه مانند ساختمانهای مسکونی، مدارس ابتدایی، ساختمانهای تجاری کوچک و….)
پ ٢٣-٦-٢ نحوه دسترسی مسیر دوچرخه به گروه های ساختمان
الف – به منظور مشخص شدن حق تقدم دوچرخهسواران و عابرین پیاده لازم است در محدوده ورودی کاربریهای مجاور، مسیرهای دوچرخهرو و پیاده رو همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است تداوم پیدا کنند.
ب – قسمتهایی از مسیر دوچرخه که در محدوده ورودی کاربریها واقع هستند باید همانند گذرگاه عرضی دوچرخه خطکشی شوند.
پ – به منظور تأمین میدان دید کافی برای دوچرخهسواران، در فاصله ١٢ متری قبل از ورودی کاربریها، پارك خودرو ممنوع است.
پ ٢٣-٦-٢ ایستگاه و پارکینگ دوچرخه برای گروه های ساختمان
ت – قرارگیری ایستگاه و پارکینگ دوچرخه در محل دسترسی به کاربریها ممنوع است.
ث – ایستگاه دوچرخه نباید موجب انسداد پل بین سواره رو و پیاده رو گردد.
ج – لازم است در شهرهای دارای مسیر دوچرخه، کاربریهای نوع (ج و د) به مسیر دوچرخه متصل باشند.
الف- پارکینگ دوچرخه باید دارای دسترسی مناسب بوده و حتیالامکان به بنای مورد نظر (مقصد) نزدیک باشند.
ب- در ساختمانهای گروه (ب، ج و د) و ساختمانهایی با بیش از ٤٠ واحد، نظیر ساختمانهای عمومی، مسکونی، ادارات، ایستگاه های اتوبوس و پایانهها لازم است ١٠ درصد از کل فضای پارکینگ بمنظور ایجاد فضای سرپوشیده و محفوظ برای پارکینگ دوچرخه، اختصاص داده شود.
پ- دارندگان پارکینگهای عمومی با ظرفیت بیش از ٤٠ دستگاه وسیله نقلیه موتوری باید به ازاء هر ٢٠ جای پارك اتومبیل، فضای یک جای پارك اتومبیل را به پارکینگ دوچرخه اختصاص دهند.
ت- به طور کلی، مساحت پارکینگ دوچرخه در ساختمانهای گروه (ج و د) نباید از ٥ مترمربع و همچنین از ١ تا ٢ درصد مساحت ساختمان کمتر باشد.
ج- مساحت پارکینگ دوچرخه باید بر اساس پیشبینی درصد سفرهایی که در ٢٠ سال آینده با دوچرخه انجام میشود تعیین شود.
ح- پارکینگهای دوچرخه از نظر نحوه ی محافظت به دو نوع درباز و در بسته میباشند. نوع مناسب پارکینگ برای کاربریهای مختلف مطابق جدول زیر است. پارکینگ در باز، پارکینگی است که اطراف آن باز و به دوشکل سرپوشیده یا سرباز باشد و پارکینگ در بسته پارکینگی است که اطراف آن بسته باشد و دسترسی به آن از طریق در انجام شود و در داخل ساختمان یا محوطه (به صورت سرباز یا سرپوشیده) واقع باشد.