1-4-7 هدف
الزامات این فصل مربوط به پیهای سطحی نظیر پیهای منفرد، نواری، گسترده و مرکب است. برخی از این الزامات ممکن است شامل گونههایی از پیهای نیمه عمیق مانند پی صندوقه ای نیز بشود. مطالب این فصل در خصوص پیهای بتنی، فولادی، چوبی و مصالح بنایی میباشد.
2-4-7 ملاحظات طراحی پیهای سطحی
حالاتی که پیهای سطحی معمولاً برای آنها طراحی یا کنترل میشوند، به شرح زیر تقسیم میشوند:
الف – مواردی که در حالت حدی نهایی کنترل میشوند:
الف- 1- از دست رفتن پایداری کلّی پی
گسیختگی ناشی از فقدان پایداری کلی در کلیه پی ها و اجزای آنها باید کنترل شود. پیهای واقع در محلهای زیر باید مورد توجه ویژه قرار گیرند:
– در نزدیکی و یا روی ساختگاه شیب دار، چه به صورت طبیعی و چه به صورت خاکریزی یا خاکبرداری شده
– در نزدیکی گودبرداریها یا سازههای نگهبان
– در نزدیکی رودخانهها، کانالها، دریاچهها، مخازن آب یا سواحل دریاها
– در نزدیکی معادن در حال بهره برداری یا سازههای مدفون
در این موارد باید نشان داده شود که پایداری کلی خاک و سازه پی با ضریب اطمینان کافی تأمین است.
الف – ۲: گسیختگی خاک ناشی از کمبود ظرفیت باربری (کمبود مقاومت)
برای آنکه یک پی در برابر گسیختگی ناشی از کمبود ظرفیت باربری ایمنی کافی داشته باشد، باید رابطه زیر در همه حالات حدی نهایی و برای کلیه ترکیبات بارگذاری برقرار باشد.
F≤R
F: تنش طراحی حالت حدی مقاومت است که شامل تنش حاصل از بار سازه (عمودی، افقی و لنگر)، وزن پی، خاک روی آن و بار ناشی از فشار آب در صورت وجود میباشد.
R ظرفیت باربری نهایی خاک زیر سازه پی است. در محاسبه R باید کلیه ضرایب کاهنده یا افزاینده مربوط به شکل، شرایط هندسی پی، قرارگیری پی روی سطح شیب دار، خروج از مرکزیت و مایل بودن بار در نظر گرفته شود.
– در تعیین مقدار R در خاکهای چسبنده به دلیل وجود تغییرات مقاومت برشی خاک در اثر تغییرات فشار آب حفرهای و بارهای دینامیکی باید شرایط کوتاه مدت و بلندمدت به طور جداگانه بررسی شوند.
– در مواردی که یک سازند مقاوم در زیر یک سازند ضعیف قرار دارد، در محاسبه R باید پارامترهای برشی سازند ضعیف بر حسب محل قرارگیری این سازند ضعیف در محاسبات دخالت داده شوند. همچنین اثر مثبت سازند مقاوم بر ظرفیت باربری باید منظور گردد.
– در مواردی که خاک پی متشکل از نهشتههای چند لایهای است، پارامترهای ژئوتکنیکی هر لایه باید در محاسبه R منظور شود.
الف -3: گسیختگی خاک ناشی از لغزش پی
در پیهایی که بارهای مورب یا افقی بر آنها وارد میشود باید لغزش پی بررسی شود. در این پیها، در مواردی که کف زیرین پی افقی است، برای تأمین ایمنی کافی، باید نامساوی زیر برقرار باشد:
H≤S+PP
H: مؤلفه افقی بارهای طراحی وارد بر پی است که در آن نیروی رانش محرک خاک نیز لحاظ شده است.
S: نیروی برشی مقاوم موجود بین سطح زیرین سازه پی و خاک پی است که طبق ضوابط الف-۳-۱ محاسبه میشود.
PP: نیروی رانشی مقاوم جلوی سازه پی است که در اثر حرکت نسبی پی و زمین میتواند بسیج شود. این نیرو با توجه به ملاحظات الف-۳-۲ تعیین میشود.
الف ۳-۱: نیروی برشی مقاوم (S) در شرایط زهکشی شده و زهکشی نشده (بلندمدت و کوتاه مدت) به شرح زیر محاسبه میشوند:
الف -۳-۱-۱: خاک در شرایط زهکشی شده
S= P’tan(δ)
که در این رابطه:
P’: مؤلفه قائم بارهای طراحی مؤثر وارد به پی است.
δ: زاویه اصطکاک بین سطح زیرین سازه پی با خاک است.
در پیهای ساخته شده با بتن درجا δ برابر با زاویه اصطکاک داخلی () و در پیهای با بتن پیش ساخته معادل است.
در رابطه فوق همانطوری که مشاهده میشود هر گونه چسبندگی مؤثر، ، نادیده گرفته شده است.
الف -۳-۱-۲: خاک در شرایط زهکشی نشده
S = A’.Cu
در این رابطه:
‘A مساحت مؤثر سطح زیرین پی و Cu چسبندگی زهکشی نشده خاک میباشد.
الف ۳-۲ : نیروی رانشی مقاوم Pp با استفاده از ضریب مقاوم خاک Kp محاسبه میشود و مقدار آن بستگی به میزان حرکت نسبی بین سازه پی و زمین دارد. در محاسبه Pp در هیچ حالت مقدار Kp نباید بیشتر از پنجاه درصد مقدار محاسباتی آن در نظر گرفته شود.
در کاربرد Pp به دلیل نقش مقاوم آن باید اطمینان حاصل کرد که این نیرو در طول عمر سازه (زمان ساخت و زمان بهره برداری) وجود دارد و در اثر عواملی مثل فرسایش یا دخالتهای انسانی حذف نمیگردد. در غیر اینصورت از آن صرف نظر شود.
الف – 4: گسیختگی سازه ناشی از تغییر مکان پی
تغییر مکانهای قائم و افقی نسبی قابل ملاحظه پیها ممکن است در سازه اثرات نامطلوب و حتی گسیختگی ایجاد کند. باید اثرات این گونه تغییر مکانها بر سازه مطالعه شوند. این مطالعه باید بر اساس الزامات مبحث مقررات ملی ساختمان انجام گیرد.
ب: مواردی که در حالت حدی بهره برداری کنترل میشوند:
ب- ۱: نشست یکنواخت پی
ابعاد پی باید به نحوی تعیین شود که رابطه زیر برقرار باشد:
S≤Sa
که در این رابطه:
Sa: نشست یکنواخت مجاز میباشد که با توجه به جنس خاک، نوع پی و سازه با توجه به الزامات بند 7-4-4 تعیین میشود.
S: نشست یکنواخت حداکثر تحت بارهای سرویس است که شامل نشستهای کوتاه مدت و بلندمدت (نشست تحکیمی و خزش) میباشد.
ب- ۲: نشست غیریکنواخت پی
ب -۲-۱: نشستهای غیریکنواخت و دورانهای نسبی پیها باید با در نظر گرفتن توام توزیع نیروی متفاوت وارده و تغییرات احتمالی مشخصات زیر پیهای مختلف محاسبه شوند.
ب -۲-۲: محاسبه نشست غیریکنواخت بدون منظور کردن سختی سازه ممکن است به پیش بینی مقادیر غیر واقعی بینجامد. برای ساختمانهای با اهمیت زیاد، اندرکنش سازه و خاک باید در تحلیلها منظور شود.
ب-۲-۳: مقادیر نشست غیریکنواخت مجاز بر حسب نوع پی، نوع خاک و نوع سازه برای حفظ شرایط بهره برداری انتخاب میشود. این مقادیر در بند 7-4-4 داده شدهاند.
ب- 2-4: به اثرات ناشی از زهکشی خاک که نشستهای غیریکنواخت ایجاد میکند و همچنین به نشستهای اضافی در اثر تحکیم خاک باید توجه داشت.
ب -۲-5: دوران پیها بر اثر بارهای خارج از محور را میتوان با در نظر گرفتن توزیع فشار خطی در زیر پی و با محاسبه نشستهای ایجاد شده در گوشههای پی، تعیین نمود.
ب-3: در محاسبه نشستها مدلهای خطی یا غیر خطی رفتار خاک باید با شرایط ساختگاه سازگار باشند.
ب – 4: ژرفای لایههای مؤثر در محاسبه نشست باید با توجه به شکل و ابعاد پی، بار وارده و تغییرات سختی خاک در عمق و فاصله اجزای پی از یکدیگر تعیین گردد. این ژرفا معمولاً معادل با عمقی است که تنش قائم اضافی ناشی از بارگذاری پی در آن عمق معادل ۱۰٪ تنش مؤثر روبار برجای خاک باشد یا ژرفای معادل حباب گسترش تنش ۱۰٪ تنش كل وارد بر پی باشد. این ژرفا در بیشتر خاکها بین ۱ تا ۳ برابر پهنای پی (بر حسب گسترده بودن یا نواری بودن پی) در نظر گرفته میشود. در پیهای پهن که زیر بارهای سبک قرار دارند میتوان این مقدار را کاهش داد. در مورد خاکهای خیلی نرم این کاهش نباید انجام گیرد.
ب-5: سایر شرایط
سایر شرایطی که در بهره برداری پی تأثیر میگذارد از قبیل ارتعاشات پی و خاک، تورم خاک، فروریزشی بودن خاک، آب شستگی زیر پی، تغییرات سطح آب زیرزمینی و رطوبت خاک و غیره باید در نظر گرفته شوند.
3-4-7 ظرفیت باربری پیهای سطحی
جهت تعیین ظرفیت باربری پیهای سطحی میتوان از یکی از روشهای زیر بر حسب شرایط پروژه استفاده کرد.
– استفاده از روابط نظری ظرفیت باربری
با توجه به نوع خاک و پارامترهای به دست آمده از آزمایشهای مکانیک خاک بر روی نمونههای دست خورده و دست نخورده اخذ شده از اعماق مختلف و نیز شرایط هندسی و بارگذاری پی، میتوان از روابط موجود در مراجع معتبر مکانیک خاک و مهندسی پی ظرفیت باربری را تعیین نمود. در این راستا باید کلیه ضرایب کاهنده و افزاینده را بر حسب شرایط هندسی و شرایط بارگذاری بی با توجه به نوع خاک در رابطه اختیار شده بر حسب مورد در نظر گرفت.
– استفاده از آزمونهای برجا
از نتایج آزمایشهای برجا همانند نفوذ استاندارد، نفوذ مخروط، پرسیومتر، بارگذاری صفحه و غیره میتوان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ظرفیت باربری را به دست آورد. همواره باید توجه داشت که روابط تجربی استفاده شده به این منظور باید از اعتبار کامل برخوردار بوده و با شرایط ساختگاه سازگاری داشته باشند. نظر کارشناسی متخصص ژئوتکنیک در این موارد باید اخذ شود.
4-4-7 مقادیر نشست مجاز
1-4-4-7 مقادیر مجاز نشست یکنواخت و غیریکنواخت در جدول ۷-4-۲ و مقادیر مجاز چرخش در جدول ۷-4-۳ ارائه شده است.
2-4-4-7 مقادیر مجاز نشست غیریکنواخت نصف مقادیر مجاز نشست یکنواخت میباشد.
خاک | نوع پی | سیستم سازهای | نشست یکنواخت (mm) |
ماسه | منفرد | قاب فولادی یا بتنی | 25 |
نواری | 40 | ||
گسترده | 50 | ||
رس | منفرد | قاب فولادی یا بتنی | 50 |
نواری | 70 | ||
گسترده | 100 |
مقدار حداکثر چرخش مجاز Ra | نوع ساختمان |
0/0067 | حد خرابی (با اسکلت) |
0/0033 | حد ایجاد ترک غیرسازه ای |
5-4-7 روشهای طراحی پی سطحی
در این مبحث دو روش طراحی شامل روش تنش مجاز و روش ضرایب بار و مقاومت برای طراحی پیشنهاد میشود. طراح میتواند هر یک از این روشها را انتخاب کند.
1-5-4-7 روش تنش مجاز
1-1-5-4-7 ترکیب بار مورد استفاده در این روش ترکیبات مطرح شده در بخش تنش مجاز مبحث ششم مقررات ملی ساختمان میباشد. ضرایب بار در این روش عمدتاً یک میباشد.
2-1-5-4-7 در خاکهای چسبنده فقط ۵۰٪ بار زنده در محاسبات نشست دراز مدت اعمال میشود.
3-1-5-4-7 در صورتی که بار زلزله یا باد در نظر گرفته شود، در محاسبه ظرفیت باربری مجاز خاک از ضریب اطمینان کوچکتری میتوان استفاده نمود. به هر حال ضریب اطمینان را بیش از 33% نمیتوان کاهش داد.
4-1-5-4-7 ضریب اطمینان با توجه به نوع گسیختگی باید به صورت مناسب تعریف و مقدار آن نباید از مقادیر جدول ۷-4-4 کمتر باشد.
6-1-5-4-7 کنترل نشست در روش تنش مجاز ضروری است. باید توجه داشت که مقدار نشست در حالت بهره برداری محاسبه شده نباید از مقدار نشست مجاز بیشتر شود.
7-1-5-4-7 در روش تنش مجاز جهت کنترل تنش زیر پی لازم است جدول ۷-4-۵ مدنظر قرار گیرد.
8-1-5-4-7 در کنترل تنشهای زیر پی منفرد اجازه داده میشود تا عرض پی به کشش کار کند.
9-1-5-4-8 در پیهای انعطاف پذیر چنانچه ظرفیت باربری مجاز از معیار نشست به دست آمده باشد نیازی به کنترل نقطه به نقطه تنش نیست و طراحی را میتوان بر اساس تنش مؤثر متوسط کمتر از ظرفیت باربری مجاز انجام داد.
2-5-4-7 روش ضرایب بار و مقاومت
1-2-5-4-7 در روش ضرایب بار و مقاومت، ضرایب مورد استفاده برای افزایش بارها باید منطبق با مبحث ششم مقررات ملی ساختمان باشد.
2-2-5-4-7 در این روش طراحی ضرایب کاهش مقاومت باید مطابق جدول ۷-4-6 در نظر گرفته شود.
3-2-5-4-7 در حالت حدی بهره برداری، ضرایب بار و مقاومت عمدتاً برابر یک میباشد و باید مطابق الزامات مبحث ششم مقررات ملی ساختمان در نظر گرفته شود همچنین مقدار نشست محاسبه شده باید از نشست مجاز کمتر باشد.
4-2-5-4-7 برای کنترل تنش زیر پی در روش ضرایب بار و مقاومت مشابه جدول ۷-4-6 عمل شود ولی لازم است به جای ظرفیت باربری مجاز از ظرفیت باربری کاهش یافته استفاده شود.
نوع حالت حدی | ضرایب کاهش مقاومت |
پایداری کلی | 1 |
ظرفیت باربری | 0/5 |
واژگونی | 0/75 |
لغزش | 1 |
3-5-4-7 ملاحظات لرزهای در طراحی پیهای سطحی
در طراحی پیهایی که تحت ترکیبات بارگذاری لرزهای قرار میگیرند، بندهای زیر در تعیین ظرفیت باربری مجاز پی، R، الزامی است.
1-3-5-4-7 احتمال کاهش مقاومت و سختی خاک، بر اثر بارهای زلزله باید بررسی شود و پارامترهای ژئوتکنیکی خاک با توجه به این احتمال محاسبه شوند. کاهش مقاومت و سختی خاک میتواند از کرنشهای کوچک هم آغاز شود.
2-3-5-4-7 در سازههایی که به تغییر شکلهای ایجاد شده در خاک حساس هستند، در تعیین تغییر شکلهای دائمی احتمالی ناشی از زلزله باید رفتار غیر خطی خاک مورد توجه قرار گیرد.
3-3-5-4-7 احتمال کاهش مقاومت برشی در رسها در نظر گرفته شود.
4-3-5-4-7 خاکهای دانهای کم متراکم یا با تراکم متوسط براثر زلزله در معرض افزایش فشار آب حفرهای قرار میگیرند. کاهش مقاومت برشی زهکشی نشده (کوتاه مدت) در اثر این افزایش فشار آب حفرهای در محاسبه R در شرایط لرزهای باید لحاظ شود.
5-3-5-4-7 در خاکهای ماسهای اشباع نامتراکم تا کم تراکم، احتمال وقوع روانگرایی باید بررسی شود و در صورت وقوع روانگرایی پیش بینیهای لازم در نظر گرفته شود . در صورت عدم وقوع روانگرایی، کاهش ظرفیت باربری در اثر افزایش فشار آب حفرهای در نظر گرفته شود.
6-3-5-4-7 در شرایط زلزله ضریب اطمینان ظرفیت باربری و ضرایب بار و مقاومت طبق جداول ۷- 4 -۷ و 7-4-8 تغییر مییابد. باید توجه شود که اگر در ترکیبات بارگذاری ضرایب کاهنده در هنگام زلزله منظور شده باشد، افزایش ظرفیت باربری و یا به تعبیر دیگر کاهش ضرایب اطمینان مجاز نیست.
نوع حالت حدی | لغزش | ظرفیت باربری | واژگونی | پایداری کلی |
ضریب اطمینان | 1/2 | 2 | 1/5 | 1/2 |
ضرایب بار و کاهش مقاومت | نوع حالت حدی | ضریب |
ضریب کاهش مقاومت | پایداری کلی | 1/25 |
ظرفیت باربری | 0/75 | |
واژگونی | 1 | |
لغزش | 1/25 | |
ضرایب بار | طبق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان |
6-4-7 پیهای انعطاف پذیر
1-6-4-7 برای تحلیل پیهای انعطاف پذیر نمیتوان از توزیع خطی تنش در زیر پی استفاده کرد و باید توزیع تنش را با مدل سازی پی به صورت تیر و دال بر روی بستر الاستیک یا بر روی یک سری فنر ارتجاعی با سختی مناسب به دست آورد.
2-6-4-7 مدول عکس العمل بستر (Ks) باید با استفاده از تحلیل نشست و با در نظر گرفتن توزیع تنش مناسب تعيين گردد. از آزمایشهای برجا همانند بارگذاری صفحه و پرسیومتری با اصلاحات لازم باید استفاده کرد. این مدول در ارزیابی نیروهای داخلی پی نقش تعیین کننده دارد و باید با دقت تعیین شود.
3-6-4-7 برای پیهای گسترده انتخاب مقدار یکنواخت (Ks) در تمام سطح زیر پی صحیح نمیباشد و متناسب با نشست رخداده باید تغییر کند. افزایش سختی در لبهها تا دو برابر توصیه میشود. پهنای نوارهای لبه میتواند حدود پهنای پی در همان جهت در نظر گرفته شود.
4-6-4-7 به جای استفاده از مدول فنری در پیهای انعطاف پذیر، بهتر است از مدل سازی محیط متخلخل استفاده نمود.
۷-4-۷ ملاحظات اجرایی پیهای سطحی
1-7-4-7 در صورت عدم وجود زیرزمین، عمق قرارگیری پی باید بزرگتر از عمق یخ زدگی باشد.
2-7-4-7 در تعیین تراز پی باید موارد زیر رعایت گردند.
الف – پی باید در ترازی قرار گیرد که تغییرات فصلی پی را تحت تأثیر قرار ندهد.
ب- پی باید بر روی لایه باربر مناسب طبیعی یا خاک بهسازی شده یا متراکم شده اجرا شود.
ج- عمق پی در مناطق دارای پتانسیل سیل باید به حدی باشد که خاک زیر آن بر اثر سیلاب شسته نشود
3-7-4-7 برای جلوگیری از تغییر مکانهای افقی نسبی پیها بر اثر بارهای وارده، به ویژه هنگام زلزله، لازم است پیهای منفرد واقع در یک صفحه افقی توسط کلافهایی در دو جهت بهم متصل گردند. این کلافها باید دارای مقاومت و سختی کافی برای مقابله با نیروهای افقی پیش بینی شده باشند.
کلافها معمولاً برای کشش طراحی میشوند و نیروی ایجادشده در آنها را میتوان با مدل سازی مناسبی تعیین کرد. در غیر این صورت این کلافها باید بر اساس ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان برای نیروی کششی معادل ده درصد بزرگترین نیروی محوری وارد به ستونهای طرفین خود طراحی شوند.
4-7-4-7 در مواردی که نیاز به استفاده از پی نواری در سازه است ترجیح داده میشود به جای نوارهای یکطرفه در یک جهت و کلافهای رابط در جهت دیگر، از نوارهای دو طرفه استفاده شود و سختی نوارها طوری در نظر گرفته شود که بارهای وارده تا حدامکان به طور یکنواخت توزیع شوند.
5-7-4-7 محل پیهایی که در نزدیکی شیبها ساخته میشوند باید مطابق موارد زیر انتخاب شوند:
الف – پیها باید از لبه شیب در بالا و پائین فاصله مناسبی داشته باشند، این فاصله با کنترل پایداری شیب و تغییر شکلها مشخص میشود. در صورت طراحی مناسب (تأمین پایداری با محدودیت تغییر شکل در حد مجاز) این فاصله میتواند صفر شود.
ب- در صورت قرارگیری پی در بالای شیب، در صورت عدم محاسبه پایداری، خطی که با شیب ۲ افقی به 1، قائم از لبه پی میگذرد نباید با سطح شیب برخورد کند. در صورت تأمین پایداری و تعیین تغییر شکلهای پی که کمتر از مقادیر مجاز باشند، نقض مورد ذکر شده اشکالی ندارد.
ج- برای قرارگیری پیها در مجاورت سطوح شیب دار باید یا از لبه سطح شیبدار عقب نشینی شود یا با انجام تمهیدات لازم از عدم پایداری یا تغییر شکلهای غیر مجاز جلوگیری شود.
6-7-4-7 در قرارگیری پی روی بسترهای سنگی باید احتمال برخورد به هر یک از حالات زیر را بررسی کرد:
- وجود هرگونه لایه ضعیف، قابل انحلال یا هرگونه حفاری و سازههای زیرزمینی در زیر پی
- وجود درزهها، شکافها، ناپیوستگیها و هر گونه مواد پرکننده ناپیوستگی
- شیب لایههای سنگی
- وجود حالت هوازدگی و شکست در سنگ