ماده ۱۷ – نحوه محاسبه حق الزحمه خدمات مهندسی ساختمان در بخش طراحی، نظارت و اجرا ، موضوع ماده ۱۱۷ آیین نامه اجرایی و نحوه محاسبه حق الزحمه تهیه و صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان
قیمت خدمات مهندسی ساختمان برای انجام انواع فعالیتها و مراحل مختلف کار ساختمانی در بخش طراحی و نظارت در رشتههای معماری ، عمران ، تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی که میباید مطابق شرح خدمات مهندسی گروههای ساختمانی انجام پذیرد وفق ماده ۱۱۷ آیین نامه اجرایی و با توجه به مبانی و قیمتهای خدمات مهندسی مصوب سال ۱۳۷۸ به شرح زیر اعلام میگردد:
1-17 از آنجا که حق الزحمه خدمات مهندسی ساختمان در بخش طراحی و نظارت در چهار رشته فوق به صورت درصدی از هزینه ساخت و ساز ساختمان تعیین میگردد، هزینه ساخت و ساز هر متر مربع زیربنای ساختمان بر اساس قیمتهای مصوب سال ۱۳۷۸ وزارت مسکن و شهرسازی و اعمال شاخصهای تعدیل کارهای ساختمانی اعلام شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سالهای ۱۳۷۸ لغایت پایان ۱۳۸۳ برای ابتدای سال ۱۳۸۴ برابر قیمتهای مندرج در جدول شماره ۱۰ اعلام میگردد.
2-17 هزینه ساخت و ساز هر مترمربع زیربنای ساختمان برای سال ۱۳۸۵ براساس قیمتهای مندرج در جدول شماره ۱۰ و اعمال شاخصهای تعدیل کارهای ساختمانی سال ۱۳۸۴ که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام میگردد محاسبه و توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان اعلام خواهد شد و در سالهای بعد از آن نیز قیمتهای مذکور با همین شیوه محاسبه و هر ساله توسط سازمان مذکور اعلام میشود.
3-17 قیمتهای مندرج در جدول شماره ۱۰ با توجه به شرایط و کیفیت ساخت و ساز در هر استان ، میتواند براساس پیشنهاد هیات مدیره سازمان استان و تصویب هیاتی مرکب از معاون عمرانی استانداری ، رییس سازمان مسکن و شهرسازی و رییس سازمان استان حداکثر تا ۲۵ درصد نسبت به قیمتهای تعیین شده کاهش یا افزایش یابد.
4-17 قیمتهای مندرج در جدول شماره ۱۰ مربوط به ساختمانهای گروه «الف»، «ب»، «ج» و «د» بوده و مشمول قیمتهای ساختمانهای ویژه نمیشود در خصوص قیمتهای ساخت و ساز هر مترمربع زیربنای این چنین کارها ، هیات مدیره سازمان استان میتواند از هیات سه نفره موضوع بند ۱۷-۳ این دستورالعمل استعلام نماید.
5-17 مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان برای چهار رشته معماری ، عمران ، تأسیسات برقی و تأسیسات مکانیکی با توجه به نوع خدمات و پیچیدگی عوامل و حجم کار، به صورت درصدی از هزینههای ساخت و ساز بنا محاسبه شده و مبانی آن همان مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان است که توسط شورای بررسی و تأیید مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی موضوع ماده ۱۱۷ آیین نامه اجرایی تأیید و به تصویب رسیده و به شرح جدول شماره 11 اعلام میگردد.
6-17 درصد مجموع حق الزحمه مربوط به مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان مندرج در جدول شماره ۱۱ را با توجه به شرایط هر استان میتوان بنا به پیشنهاد هیات مدیره سازمان استان و تصویب هیات سه نفره موضوع بند ۱۷-۳ حداکثر تا ۲۵ درصد کاهش یا افزایش داد.
7-17 حق الزحمه طراحی مجموعههای ساختمانی که ساختمانهای آن مشابه هم بوده و در یک محوطه عیناً و یا با مختصر تغییری تکرار میشوند مشمول اعمال ضریب تکرار به شرح جدول شماره ۱۲ میشود به طوریکه مجموع زیربنای ساختمانهای تکراری در ضریب کاهش مربوط به دفعات تکرار ضرب شده و حاصل آن در محاسبه حق الزحمه منظور میگردد.
گروه ساختمان | الف | ب | ج | د | |||
تعداد طبقات
خدمت مهندسی |
1 و 2 طبقه ارتفاع از روی شالوده | 3 تا 5 طبقه ارتفاع از روی شالوده | 6 و 7 طبقه ارتفاع از روی شالوده | 8 تا 10 طبقه ارتفاع از روی شالوده | 11 و 12 طبقه ارتفاع از روی شالوده | 13 تا 15 طبقه ارتفاع از روی شالوده | 16 طبقه و بالاتر از روی شالوده |
مجموع درصد حق الزحمه طراحی چهار رشته | 1/88 | 1/93 | 2/03 | 2/11 | 2/36 | 2/30 | 2/25 |
مجموع درصد حق الزحمه نظارت چهار رشته | 2/29 | 2/36 | 2/48 | 2/58 | 2/89 | 2/81 | 2/75 |
مجموع درصد حق الزحمه های طراحی و نظارت چهار رشته | 4/17 | 4/29 | 4/51 | 4/69 | 5/5 | 5/11 | 5 |
8-17 حق الزحمه تهیه و صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان که توسط سازمان استان صادر میشود، معادل پنج در هزار هزینه ساخت و ساز ساختمان براساس قیمتهای جدول شماره ۱۰ این فصل خواهد بود که توسط صاحب کار به حساب سازمان استان واریز میگردد.
9-17 حق الزحمه بازبینی طرحها ، نقشهها و مدارک فنی ساختمان توسط سازمان استان معادل پنج درصد حق الزحمه طراحی در هر رشته از رشتههای ساختمان موضوع جدول شماره ۱۱ بر اساس قیمتهای مندرج در جدول شماره ۱۰ این فصل تعیین میگردد که توسط مهندسان ذی ربط به حساب سازمان استان واریز خواهد شد.
10-17 حق الزحمه مجری در ازای اجرای ساختمان در مواردی که به صورت پیمان مدیریت پروژه نسبت به ارائه خدمات مهندسی مطابق این مجموعه شیوه نامه انجام شود و صاحب کار تمامی هزینههای ساختمان از قبیل مصالح ، تجهیزات ، وسایل ، ماشین آلات و پیمانکاران را راسا پرداخت نماید، در این حالت حق الزحمه مجری حداکثر حدود ۱۰ درصد هزینه ساخت و ساز ساختمان براساس قیمتهای موضوع جدول شماره ۱۰ توصیه میشود که طبق قراردادهای همسان و شرایط عمومی و خصوصی قرارداد بین صاحب کار و مجری منعقد خواهد شد.
ماده ۱۸ – نحوه عمل به ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی و تبصرههای آن
مقدمه: به منظور تعیین حدود صلاحیت مهندسان دارای پروانه اشتغال، فعالیتهای مهندسی ساختمان براساس پیچیدگی عوامل و حجم کار به چهار گروه «الف»، «ب»، «ج» و «د» گروه بندی شدهاند و همچنین به منظور تعیین حدود صلاحیت کاردانها و دیپلمههای فنی و معماران تجربی دارای پروانه اشتغال به کار فعالیتهای فنی در ساختمان بر اساس پیچیدگی عوامل و حجم کار، ساختمانها به سه گروه «یک»، «دو» و «سه» تقسیم بندی شدهاند.
پیچیدگی عوامل و حجم کار مذکور و متعاقب آن تقسیمات ساختمانها به چهار گروه الف، ب، ج و د تابع تحليل خدمات مهندسی مؤثر در احداث ساختمانها در مراحل طراحی ، نظارت و اجرای ساختمان به شیوههای ساختمانی متعارف و معمول در ساخت و سازهای بناها در استانهای کشور میباشد.
منظور از شیوههای ساختمانی متعارف و معمول، ساختمانهای با سازههای پایهای (بنایی) یا اسکلت فلزی یا بتن آرمه و یا پیش ساخته است.
پیچیدگی عوامل و حجم کارهای ساختمانی در ارتباط مستقیم با دخالت فنی هر کدام از رشتههای مهندسی ساختمان موضوع قانون نهایتاً به این نتیجه رسیده است که عوامل اصلی مؤثر در تعیین این پیچیدگی و حجم کار در ساختمانها با سه عامل سطح زیربنا، تعداد طبقات و نوع کاربری سنجیده میشود.
1-18 عوامل سه گانه اصلی مؤثر در پیچیدگی و حجم کار در تعیین فعالیتهای مهندسی ساختمان به شرح زیر میباشد:
1-1-18 ساختمانها از نظر سطح زیربنا به ترتیب از یک تا ۶۰۰ مترمربع در گروه «الف» و از ۶۰۱ تا ۲۰۰۰ مترمربع در گروه «ب» و از ۲۰۰۱ تا ۵۰۰۰ مترمربع در گروه «ج» و بیشتر از ۵۰۰۰ مترمربع در گروه «د» طبقه بندی شدهاند.
2-1-18 ساختمانها از نظر طبقات به ترتیب 1 و ۲ طبقه از روی شالوده در گروه «الف»، از ۳، ۴ و ۵ طبقه از روی شالوده در گروه «ب»، از ۶ لغایت ۱۰ طبقه روی شالوده در گروه «ج» و بیشتر از ۱۰ طبقه در گروه «د» تقسیم بندی شدهاند.
3-1-18 پیچیدگی دخالت نوع کاربری در طراحی ساختمان و خصوصیات اجرایی آن براساس حیطه عملکرد کاربریها در قالب تقسیمات توزيع خدمات شهری طبقه بندی شده است و معیار کاربری قابلیت مناسبی برای طبقه بندی پیچیدگی کار ساختمان دارد. عامل کاربری عمدتاً براساس پیشنهادات تقسیمات شهری (ساختمانهای مشمول ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها) شامل : محله (برزن) ، ناحيه، منطقه و شهر میباشد و توزیع کاربریهای منعکس در طرحهای جامع ، هادی و تفضیلی شهر مورد عمل شهرداریها و در مواردی هم از طریق مصوبات سازمانهای متولی کاربری مانند سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس درباره ساختمانهای با کاربری آموزش عمومی و یا سازمانهای ذیربط برای ساختمانهای با کاربری بهداشتی – درمانی و موارد مشابه قابل بررسی است. ساختمانها به لحاظ کاربری به شرح زیر تقسیم بندی میگردند :
ساختمانهای گروه «الف»: کاربریها با حیطه عملکردی محله (برزن) که عملکرد خدماتی ساختمان در محدوده کوچکی میباشد مانند واحدهای مسکونی ، تجاری کوچک ، مدارس ابتدایی ، کلینیکها، کودکستانها ، کارگاهها و …
ساختمانهای گروه «ب»: کاربریهای با حیطه عملکردی ناحیه مانند شعبات فرعی بانکها، مدارس متوسطه ، درمانگاهها ، خوابگاهها ، سالنهای ورزشی ساده و …
ساختمانهای گروه «ج»: کاربریها با حیطه عملکردی منطقه مانند فروشگاههای بزرگ، بیمارستانها، مراکز فرهنگی، ایستگاههای فرعی مترو، ساختمانهای: پست، پلیس، آتش نشانی، شعب اصلی بانکها، مهمانپذیرها، هتلهای کوچک و ….
ساختمانهای گروه «د» : کاربریها با حیطه عملکرد شهری و فراشهری مانند فرودگاهها، استادیومها، دانشگاهها، مراکز اصلی مخابرات، مراکز تحقیقاتی، ایستگاههای اصلی مترو، بناهای یادبود ، هتلهای بزرگ و …
1-3-1-18 در مواردی که بررسی گروه کاربری ساختمان میسر نباشد از طریق استعلام از وزارت مسکن و شهرسازی ، حیطه عملکردی کاربری مورد نظر تعیین خواهد شد.
4-1-18 هر یک از عوامل سه گانه فوق به تنهایی گروه ساختمان را برای ارائه خدمات مهندسی توسط مهندسان حقیقی در پایههای مختلف ساختمان تعیین مینماید. در خصوص ارائه خدمات مهندسی ساختمان توسط اشخاص حقوقی دو عامل طبقه و کاربری ساختمان ملاک تعیین گروه ساختمان برای ارائه خدمات مهندسی خواهد بود و عامل زیربنای ساختمان در ظرفیت اشتغال اشخاص حقوقی مؤثر میباشد.
2-18 حدود صلاحیت مهندسان تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی در تهیه طرحهای تأسیساتی و همچنین نظارت آن برای تمام گروههای ساختمانی الف، ب ، ج و د به شرح جدول شماره ۱۳ میباشد.
3-18 انجام خدمات طراحی ، نظارت و اجرای ساختمانهای گروه «د» و «ویژه» در تمامی رشتههای هفتگانه ساختمان ، تا زمانی که پروانه اشتغال در پایه ارشد صادر نگردیده است توسط دارندگان پروانه اشتغال مهندسی پایه یک با بیش از ۱۸ سال سابقه کار و دارنده صلاحیت در آن گرایش انجام پذیرد و در این حالت ظرفیت اشتغال این گونه اشخاص در پایه ارشد محاسبه و منظور شود.
4-18 در محلهایی که طراحان ، ناظران و مجریان اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه اشتغال به تعداد کافی نباشد یا وجود نداشته باشد هیأت سه نفره با پیشنهاد سازمان استان ، در چهارچوب تبصرههای ۱ و ۲ ماده ۱۲ آئین نامه اجرایی قانون تصمیم گیری خواهند نمود.
5-18 حدود صلاحیت مهندسان شهرساز در تهیه طرحهای شهرسازی به شرح جدول شماره ۱۴ میباشد.
1-5-18 کلیه طرحهای فوق باید زیر نظر و با مسوولیت مهندسان شهرساز و واجد صلاحیت تهیه شود و در صورتی که این طرحها توسط اشخاص حقوقی تهیه گردند بایستی حداقل یکی از مهندسان فوق با توجه به حدود صلاحیت خود در تهیه طرح مشارکت عملی داشته و طرح به تأیید وی برسد.
2-5-18 در مواردی که صلاحیتهای مشترک برای برنامه ریزی و طراحی شهری (ردیف ۶ تا ۱۴) تعیین شده است مشارکت عملی هر دو گرایش و تأیید طرح توسط آنها الزامی است.
6-18 حدود صلاحیت مهندسان نقشه بردار در تهیه طرحهای شهرسازی به شرح جدول شماره ۱۵ میباشد.
7-18 حدود صلاحیت مهندسان ترافیک در تهیه طرحهای شهرسازی به شرح جدول شماره ۱۶ میباشد .
8-18 حدود صلاحیت مهندسان نقشه برداری در امور ساختمان سازی به شرح جدول شماره ۱۷ میباشد.
9-18 صلاحیتهای موضوع جدول ۱۷ نافی صلاحیتهای سایر مهندسان و مسوولیت های ناشی از آن برای انجام پارهای از امور فوق که به موجب جدول حدود صلاحیت مندرج در تبصره ۲ ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در انجام امور نظارت و اجرا تعیین شده است نمیباشد، این توضیح در مورد سایر رشتههای ساختمان نیز صادق است.