پ ٢٣-٩-١ امکان سنجی‌

در صورت احراز حداقل‌ یک‌ از مواردی‌ که‌ در ذیل‌ به‌ آنها اشاره می‌ گردد و در شرایطی‌ که‌ عرض معبر یکطرفه‌ بیشتر از ١٥ متر و یا معبر دو طرفه‌ بیشتر از 7,5 متر در هر جهت‌ باشد پیاده سازی‌ این‌ نوع گذرگاه ها در محدوده کاربریها و ساختمانها اجباری‌ می‌ باشد:

الف‌- وجود معابر آزادراهی‌ و تندراهی‌

ب- حجم‌ عبور عرضی‌ عابر در ٤ ساعت‌ اوج بیش‌ از ٦٠٠ نفر باشد (در صورت وجود کاربری‌ خاص هر عابر خردسال، سالمند و کم‌ توان 2,5 عابر محسوب می‌گردد)

پ- حجم‌ خروجی‌ عابر پیاده از کاربریهای‌ جاذب و تولیدکننده سفر بیش‌ از ٦٠٠ نفر باشد (هر عابر خردسال، سالمند و کم‌ توان 2,5 عابر محسوب می‌ گردد)

ث- در صورتیکه‌ تعداد تصادفات عابرپیاده در محدوده کاربری‌ در طول یک‌ سال حداقل‌ برابر یک‌ تصادف فوتی‌ و یا دو تصادف جرحی‌ باشد.

تبصره ١:

در صورتیکه‌ شرایط‌ مربوط به‌ اجرای‌ تقاطع‌ غیر همسطح‌ احراز گردید ولیکن‌ عرض معبر یکطرفه‌ کمتر از ١٥ متر و یا معبر دو طرفه‌ کمتر از 7,5 متر در هر جهت‌ باشد پیشنهاد می‌ گردد از چراغ راهنمایی‌ عابرپیاده زماندار برای‌ عبور ایمن‌ عابر پیاده استفاده گردد.

تبصره ٢:

استناد به‌ نشریه‌ ١٤٤ (تسهیلات پیاده روی‌) و همچنین‌ ملاك عمل‌ سازمان حمل‌ و نقل‌ و ترافیک‌ شهرداری‌ تهران بمنظور امکان سنجی‌ اجرای‌ گذرگاه های‌ همسطح‌ و یا غیر همسطح‌ عابرپیاده بلامانع‌ می‌ باشد.

پ ٢٣-٩-٢ مکان یابی‌

در مکان یابی‌ گذرگاه های‌ غیر همسطح‌ عابر پیاده موارد زیر بایدمورد توجه‌ قرار گیرد:

الف‌-در صورت وجود چند کاربری‌ که‌ جاذب و یا تولید کننده سفر می‌ باشند، محل‌ نصب‌ ورودی‌ پل‌ عابر پیاده بایدبه‌ نحوی‌ باشد که‌ در مرکز آنها قرار گرفته‌ باشد.

ب-باید از اجرای‌ گذرگاه های‌ غیر همسطح‌ عابر پیاده در فاصله‌ کمتر از ٢٢٥ متر از دیگر گذرگاه (موجود) ایمن‌ عابر پیاده اجتناب ورزید.

پ-با توجه‌ به‌ در نظر گرفتن‌ شرایط‌ اقتصادی‌ و در صورت وجود چند منطقه‌ برای‌ پیاده سازی‌ گذرگاه غیر هم‌ سطح‌ می‌ توان از سیستم‌ امتیازدهی‌ مطابق‌ جدول ذیل‌ استفاده نمود. روش امتیازدهی‌ بر اساس نظرات مهندس ترافیک‌ انجام می‌ پذیرد و در نهایت‌ مجموع امتیازات، تعیین‌ کننده اولویت‌ احداث پل‌ عابرپیاده می‌ باشد.

جدول ٢٣-٩-١- امتیاز مربوط به‌ پارامترهای‌ موثر در گذرگاه های‌ غیرهمسطح‌
پارامتر امتیاز تخصیص
شاخص تصادفات به‌ ازای‌ هر یک‌ تصادف جرحی‌ مازاد بر ١ تصادف فوتی‌ و یا دو تصادف جرحی‌ در طی‌ یک‌ سال، ٥ امتیاز
حجم عابر پیاده به‌ ازای‌ هر ٥٠ نفر بیش‌ از ٦٠٠ نفر حجم‌ عبور عرضی‌ عابر پیاده در ٤ ساعت‌ اوج، ٥ امتیاز
حجم وسایل نقلیه به‌ ازای‌ هر ٥٠٠ وسیله‌ نقلیه‌ بیش‌ از ٣٠٠٠ وسیله‌ نقلیه‌ عبوری‌ در ٤ ساعت‌ اوج، ٥ امتیاز
وجوه کاربری های خاص (مراکز آموزشی و نگهداری سالمندان و معلولان) به‌ ازای‌ وجود هر کاربری‌ خاص در فاصله‌ ای‌ کمتر از ٢٢٠ متر، ١٥ امتیاز
سرعت عملکردی به‌ ازای‌ هر ٥ کیلومتر افزایش‌ سرعت‌ نسب‌ به‌ سرعت‌ عملکردی‌ ٥٠ کیلومتر بر ساعت‌، ١٠ امتیاز
عرض خیابان به‌ ازای‌ هر ٣ متر افزایش‌ عرض نسب‌ به‌ معابر یکطرفه‌ و دوطرف دارای‌ مجموع عرض ١٥ متر و یا هر خط‌ اضافه‌ در معابر یکطرفه‌ و دوطرفه‌ دارای‌ مجموع خطوط عبوری‌ ٤ خط‌، ١٠ امتیاز
فاصله از دیگر گذرگاه ایمن عابر پیاده به‌ ازای‌ هر ٥٠ متر افزایش‌ نسبت‌ به‌ فاصله‌ حداقل‌ ٢٢٥ متری‌ از دیگر گذرگاه ایمن‌ عابر پیاده، ٥ امتیاز
ایستگاه های حمل و نقل عمومی به‌ ازای‌ وجود ایستگاه های‌ حمل‌ و نقل‌ عمومی‌، ١٠ امتیاز

 

پ ٢٣-٩-٣ ایمن‌ سازی‌

در ایمن‌ سازی‌ گذرگاه های‌ غیر همسطح‌ عابر پیاده، رعایت‌ موارد ذیل‌ الزامی‌ می‌ باشد:

الف‌- نصب‌ نرده به‌ فاصله‌ ١٥٠ متر قبل‌ و بعد از پل‌ های‌ عابرپیاده بمنظور منصرف نمودن عابرین‌ از عبور از سطح‌ سواره رو،

ب-نصب‌ شیبراهه‌ در ورودی‌ پل‌ های‌ عابرپیاده در صورت وجود سراهای‌ سالمندان و یا جانبازان و معلولین‌،

پ- لغزنده نبودن پوشش‌ روی‌ شیبراه و یا سطح‌ پله‌ ها،

ت-محافظت‌ پل‌ عابرپیاده در مقابل‌ عوامل‌ محیطی‌ و

ث- نصب‌ جان پناه بر روی‌ عرشه‌ پل‌ و تأمین‌ روشنایی‌ پل‌ ها الزامی‌ است‌.

پ ٢٣-٩-٤ مکانیزه نمودن پل‌ عابر

در صورتی‌ که‌ یکی‌ از شرایط‌ زیر احراز گردد تبدیل‌ پل‌ عابر پیاده به‌ پل‌ مکانیزه بایددر دستور کار قرار گیرد:

الف‌- حجم‌ تردد عابر پیاده از عرض معبر در ٤ ساعت‌ اوج بیش‌ از ٨٠٠ نفر باشد (هر عابر خردسال، سالمند و کم‌ توان 2,5 عابر محسوب می‌ گردد)

ب- حجم‌ خروجی‌ عابر پیاده از ایستگاه های‌ حمل‌ و نقل‌ عمومی‌ بیش‌ از ٨٠٠ نفر باشد (هر عابر خردسال، سالمند و کم‌ توان 2,5 عابر محسوب می‌ گردد)

پ- تردد غیر قانونی‌ عابرپیاده از زیر پل‌ بیش‌ از ٢٠٠ نفر باشد.

ت- بیش‌ از ٣٠ درصد عابرین‌ را دانش‌ آموزان دبستانی‌، خردسالان، سالمندان و افراد معلول تشکیل‌ دهد.

ث-ارتفاع پل‌ بیش‌ از 4,8 متر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ابزارک‌های من

در حال توسعه

بر اساس برنامه توسعه کدکاو، این بخش طبق زمان بندی تدوین و منتشر خواهد شد. برای اطلاع از برنامه توسعه کدکاو به صفحه “کدکاو” مراجعه کنید.

برای مشاهده و استفاده از این خدمات باید به عنوان کاربر "ورود " کرده باشید.

ورود | عضویت

از طریق این صفحه می توانید به کدکاو وارد شوید و از خدمات سطح بالاتری به رایگان استفاده کنید. اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، از همین جا شروع کنید.

صفحات اصلی کدکاو

کتابخانه

جستجوی پیشرفته

کاو
میزان دقت در جستجوی عبارت
عین عبارت چند کلمه ای را جستجو کن
در عنوان ها جستجو کن
متن کامل مقالات را جستجو کن
فیلتر مباحث
استانداردهای ساختمانی ایران
آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله - استاندارد 4-2800
سیمان هیدرولیکی
آهک و فرآورده‌های آن
گچ و فرآورده‌های آن
ملات های ساختمانی
سنگ‌های ساختمانی
سنگدانه ها
کاشی سرامیکی
فرآورده‌های سفالی و آجرها
فرآورده‌های سیمانی
قیر و قطران
عایق‌های رطوبتی
عایق‌های حرارتی
شیشه
یراق آلات ساختمانی
رنگ و پوشش‌های ساختمانی
پلیمرهای ساختمانی
چوب و فرآورده‌های آن
آهن، فرآورده‌های آهنی و مصالح جوشکاری
فلزات غیرآهنی
نانو مواد
مقررات ملی ساختمان ایران
مبحث یکم تعاریف
مبحث دوم نظامات اداری
مبحث سوم حفاظت ساختمانها در مقابل حریق
مبحث چهارم الزامات عمومی ساختمانها
مبحث پنجم مصالح و فرآورده های ساختمانی
مبحث ششم بارهای وارد بر ساختمان
مبحث هفتم پی و پی سازی
مبحث هشتم طرح و اجرای ساختمان های بنایی
مبحث نهم طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه
مبحث دهم طرح و اجرای ساختمانهای فولادی
مبحث یازدهم طرح و اجرای صنعتی ساختمانها
مبحث دوازدهم ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
مبحث سیزدهم طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمانها
مبحث چهاردهم الزامات عمومی ساختمان
مبحث پانزدهم آسانسور و پلکان برقی
مبحث شانزدهم تاسیسات بهداشتی
مبحث هفدهم لوله کشی گاز طبیعی
مبحث هجدهم عایق بندی و تنظیم صدا
مبحث نوزدهم صرفه جویی در مصرف انرژی
مبحث بیستم علائم و تابلوها
مبحث بیست و یکم پدافند غیرعامل
مبحث بیست و دوم مراقبت و نگهداری و از ساختمانها
مبحث بیست و سوم الزامات ترافیکی ساختمانها