پ ٢٣-٩-١ امکان سنجی
در صورت احراز حداقل یک از مواردی که در ذیل به آنها اشاره می گردد و در شرایطی که عرض معبر یکطرفه بیشتر از ١٥ متر و یا معبر دو طرفه بیشتر از 7,5 متر در هر جهت باشد پیاده سازی این نوع گذرگاه ها در محدوده کاربریها و ساختمانها اجباری می باشد:
الف- وجود معابر آزادراهی و تندراهی
ب- حجم عبور عرضی عابر در ٤ ساعت اوج بیش از ٦٠٠ نفر باشد (در صورت وجود کاربری خاص هر عابر خردسال، سالمند و کم توان 2,5 عابر محسوب میگردد)
پ- حجم خروجی عابر پیاده از کاربریهای جاذب و تولیدکننده سفر بیش از ٦٠٠ نفر باشد (هر عابر خردسال، سالمند و کم توان 2,5 عابر محسوب می گردد)
ث- در صورتیکه تعداد تصادفات عابرپیاده در محدوده کاربری در طول یک سال حداقل برابر یک تصادف فوتی و یا دو تصادف جرحی باشد.
تبصره ١:
در صورتیکه شرایط مربوط به اجرای تقاطع غیر همسطح احراز گردید ولیکن عرض معبر یکطرفه کمتر از ١٥ متر و یا معبر دو طرفه کمتر از 7,5 متر در هر جهت باشد پیشنهاد می گردد از چراغ راهنمایی عابرپیاده زماندار برای عبور ایمن عابر پیاده استفاده گردد.
تبصره ٢:
استناد به نشریه ١٤٤ (تسهیلات پیاده روی) و همچنین ملاك عمل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بمنظور امکان سنجی اجرای گذرگاه های همسطح و یا غیر همسطح عابرپیاده بلامانع می باشد.
پ ٢٣-٩-٢ مکان یابی
در مکان یابی گذرگاه های غیر همسطح عابر پیاده موارد زیر بایدمورد توجه قرار گیرد:
الف-در صورت وجود چند کاربری که جاذب و یا تولید کننده سفر می باشند، محل نصب ورودی پل عابر پیاده بایدبه نحوی باشد که در مرکز آنها قرار گرفته باشد.
ب-باید از اجرای گذرگاه های غیر همسطح عابر پیاده در فاصله کمتر از ٢٢٥ متر از دیگر گذرگاه (موجود) ایمن عابر پیاده اجتناب ورزید.
پ-با توجه به در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و در صورت وجود چند منطقه برای پیاده سازی گذرگاه غیر هم سطح می توان از سیستم امتیازدهی مطابق جدول ذیل استفاده نمود. روش امتیازدهی بر اساس نظرات مهندس ترافیک انجام می پذیرد و در نهایت مجموع امتیازات، تعیین کننده اولویت احداث پل عابرپیاده می باشد.
پ ٢٣-٩-٣ ایمن سازی
در ایمن سازی گذرگاه های غیر همسطح عابر پیاده، رعایت موارد ذیل الزامی می باشد:
الف- نصب نرده به فاصله ١٥٠ متر قبل و بعد از پل های عابرپیاده بمنظور منصرف نمودن عابرین از عبور از سطح سواره رو،
ب-نصب شیبراهه در ورودی پل های عابرپیاده در صورت وجود سراهای سالمندان و یا جانبازان و معلولین،
پ- لغزنده نبودن پوشش روی شیبراه و یا سطح پله ها،
ت-محافظت پل عابرپیاده در مقابل عوامل محیطی و
ث- نصب جان پناه بر روی عرشه پل و تأمین روشنایی پل ها الزامی است.
پ ٢٣-٩-٤ مکانیزه نمودن پل عابر
در صورتی که یکی از شرایط زیر احراز گردد تبدیل پل عابر پیاده به پل مکانیزه بایددر دستور کار قرار گیرد:
الف- حجم تردد عابر پیاده از عرض معبر در ٤ ساعت اوج بیش از ٨٠٠ نفر باشد (هر عابر خردسال، سالمند و کم توان 2,5 عابر محسوب می گردد)
ب- حجم خروجی عابر پیاده از ایستگاه های حمل و نقل عمومی بیش از ٨٠٠ نفر باشد (هر عابر خردسال، سالمند و کم توان 2,5 عابر محسوب می گردد)
پ- تردد غیر قانونی عابرپیاده از زیر پل بیش از ٢٠٠ نفر باشد.
ت- بیش از ٣٠ درصد عابرین را دانش آموزان دبستانی، خردسالان، سالمندان و افراد معلول تشکیل دهد.
ث-ارتفاع پل بیش از 4,8 متر باشد.